Rubrieken
Populaire artikelen

3.14 Leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte

Instroom leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte

Wanneer een leerling voldoet aan de gebruikelijke toelatingseisen en er daarnaast sprake is van een extra ondersteuningsbehoefte (te denken valt aan bijvoorbeeld ontwikkelingsstoornissen als AD(H)D, vormen van autisme, etc.) dan geldt voor deze leerlingen een andere aanmeldingsprocedure. Er vindt een toelatingsgesprek plaats in de vorm van een MDO-O (MultiDisciplinair Overleg-Overdracht) op initiatief van de basisschool en eventueel in samenspraak met de onderwijsconsulente van het Samenwerkingsverband. Gedurende dit MDO-O wordt op basis van een onderwijskundig rapport en een OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) van de toeleverende school nagegaan of onderwijs binnen een groep van 27 à 30 leerlingen mogelijk en in het belang van de leerling is. Een van de aspecten waarop gelet wordt, is het vinden van een redelijk evenwicht tussen de gevraagde extra ondersteuning en de opvangcapaciteiten binnen onze school. Eventueel wordt hierna  door ons een OPP opgesteld om het goed functioneren van de leerling bij ons op school te waarborgen. Deze leerlingen worden begeleid door onze trajectbegeleiders.

Trajectbegeleiding
Onze trajectbegeleiders zijn specifiek geschoold in gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling, leer/studievaardigheden en talentontwikkeling.
Terug
Documenten