De leerlingen starten in een brugklas die op grond van de gegevens die wij hebben met zorg wordt samengesteld. Om ervoor te zorgen dat leerlingen zich snel thuis voelen, organiseren wij kennismakingsdagen aan het begin van het schooljaar. Mentoren begeleiden de leerlingen gedurende het schooljaar en zijn eerste aanspreekpunt voor leerlingen, ouders/verzorgers en collega's. Als de resultaten, werkhouding of andere factoren gedurende het lopende schooljaar en de vooruitzichten voor een volgend schooljaar op Hageveld daar aanleiding toe geven, wordt besloten dat een ander vervolgtraject wenselijk is. Doubleren in de brugklas is niet mogelijk.
In de drie jaren van de onderbouw bouwen de leerlingen aan een brede basis aan kennis en vaardigheden. Het vakkenpakket omvat talen, zaakvakken, exacte vakken, kunstvakken en lichamelijke oefening. Daarnaast hebben de leerlingen een mentoruur in hun rooster staan. Tijdens dat mentoruur wordt aandacht besteed aan het groepsproces, aan studievaardigheden, aan maatschappelijke thema’s en aan begeleiding van de individuele leerlingen. Ons burgerschapsonderwijs zie je dan ook in zowel mentorlessen als vaklessen binnen en buiten het klaslokaal terug. Zowel aan het einde van het tweede als aan het einde van het derde leerjaar krijgen alle leerlingen een advies over het vervolgtraject. Aan het einde van het derde leerjaar krijgen de leerlingen ook een advies voor een te volgen profiel in de bovenbouw.
Na de onderbouw volgt de tweede fase in de bovenbouw, klas 4, 5 en 6. De leerlingen volgen dan niet meer alle vakken, omdat ze vanaf klas 4 hebben gekozen voor een bepaald profiel. Deze profielen, die door de overheid wettelijk zijn vastgelegd, zijn: Cultuur en Maatschappij (C&M), Economie en Maatschappij (E&M), Natuur en Gezondheid (N&G) en Natuur en Techniek (N&T).
Binnen de profielen biedt Hageveld vakken aan die niet op elke school gegeven worden (bijv. Spaans, informatica, filosofie). Binnen sommige profielen bieden wij vakken aan die niet op elke school binnen dat profiel gekozen kunnen worden (bijv. natuurkunde bij E&M, wiskunde B bij E&M, geschiedenis binnen N&G). De profielen zijn dus wettelijk vastgelegd en zijn op elke Havo-Vwo-school hetzelfde. Als school maak je voor een deel de keuze welke vakken je binnen dit profiel aanbiedt.
De profiel- en vakkenkeuze wordt begeleid door de mentoren en één van de decanen. Ouders worden hier uiteraard nauw bij betrokken.
Leerlingen werken bij verschillende vakken aan praktische opdrachten en aan het einde van hun bovenbouwperiode aan een profielwerkstuk (PWS). Hierbij ontwikkelen zij onderzoeks-vaardigheden en gaan zij vaak over de grenzen van schoolvakken heen. Ook kunnen leerlingen meedoen aan aansluitingsprojecten van universiteiten en aan het voorbereiden van talencertificaten die toegang geven tot buitenlandse universiteiten. Ons burgerschapsbeleid is gericht op het kennismaken met andere landen en culturen.
Voor zowel onder- als bovenbouw geldt: debatteren met debatclub Brugman, lid zijn van de medezeggenschapsraad of de leerlingenraad, meedoen aan de Op Glad Marmer-talentenshows, aan het schooltoneel, of achter de schermen werken met licht en geluid, meedoen aan Olympiades, er zijn vele mogelijkheden om extra activiteiten te ontplooien.